Gezondheid

Dus jij wilt copywriter worden

Sommige jongens houden misschien van Mad Men’s Don Draper. Of ze gaat niet om met Peggy en wil gewoon haar zijn (zelfs als ze haar wil kleden zoals haar Joan). Misschien probeert u de experts te overtreffen door in uw vrije tijd koppen en slogans te maken.

Ergens, op de een of andere manier heeft een copywriting-bug je gebeten. Kun je een professionele copywriter worden? zelfverzekerd. Maar het is niet alleen een gezellige ontmoeting na de lunch met drie martini’s. Copywriters kunnen het beste geld verdienen, maar dat komt omdat het een aantal belangrijke vaardigheden vereist.

Copywriting is moeilijker dan je denkt. Goedkope schrijvers van online content overspoelen webfora met 500 woorden voor. Een verkoopbrief van 500 woorden, geschreven door een copywriter van topkwaliteit, kan gemakkelijk voor duizenden dollars worden gefactureerd. Deze hoge tarieven kunnen zij in rekening brengen omdat hun werk is verkocht!

Bij bureaus verdienen copywriters de hoogste salarissen, vaak twee keer zoveel als grafisch ontwerpers. Bekijk de namen van alle grote reclamebedrijven. Vaak hebben ze de naam van een copywriter. Leo Burnett. David Ogilvy. Charles Saatchi. Bill Bernbach (hij is B in DDB).

type tekstschrijver

Sommige copywriters zijn gespecialiseerd in een specifieke branche.

Medische copywriting – marketingmateriaal voor artsen, ziekenhuizen en klinieken. U kunt diensten promoten voor een heel ziekenhuis of afdeling, of specifieke operaties, procedures of behandelingen verkopen. In plaats van zelf consumentgericht materiaal te schrijven, kunt u ook medische apparatuur verkopen aan ziekenhuizen en klinieken.
Farmaceutische Tekstschrijver Amersfoort – Deze lucratieve nichemarkt vereist zeer gespecialiseerde vaardigheden en kennis van lokale regelgeving. Er is veel vraag naar farmaceutische copywriters en ze ontvangen aanzienlijke beloningen voor hun werk.
Financial Copywriting – Nog een grote geldmarkt voor copywriters. U moet een goed begrip hebben van beleggen en financieren en wat beleggers drijft. Als je dit onder de knie kunt krijgen, wees dan bereid om goud binnen te halen.
Hospitality and Travel Copywriting – Focus op hotels, resorts, spa’s en andere reisproducten. Horeca-copywriters bezoeken vaak luxe hotels en interessante bestemmingen. Het is een jetset-levensstijl, en hoewel de salarissen meestal niet zo hoog zijn als de andere drie hierboven genoemde specialiteiten, kunnen klanten de wereld zien terwijl ze betalen.


Naast branchespecialiteiten zijn veel copywriters gespecialiseerd in bepaalde soorten copywriting. Elk copywriting medium vereist andere vaardigheden. Met andere woorden, een werkkopie op een brochure is niet hetzelfde als een werkkopie op het web, en het is allemaal anders dan een geslaagde kopie van een direct marketing e-mail.

Enkele belangrijke specialiteiten:

Ad Copywriting – Schrijf koppen om te charteren op tijdschriftpagina’s, billboards of tv-commercials, en herhaal uw slogan in bars en eettafels in het hele land.
SEO (Search Engine Optimization) Copywriting – Een stuk online content dat bovenaan de zoekresultaten van zoekmachines zal staan. SEO-copywriting vereist meer technische kennis dan de meeste copywriting, maar is een van de snelst groeiende subgebieden in de branche.
Direct Marketing (DM) Copywriting – harde verkoop. Een DM-copywriter maakt een verkoopbrief of e-blast-achtige mailer die de aandacht moet trekken, uw publiek de details moet verkopen en vervolgens de deal moet sluiten met een krachtige oproep tot actie.

Hoe word ik tekstschrijver?

Veel copywriters betreden dit veld met een diploma in een gerelateerd veld zoals reclame of marketing. Ze kunnen werken als freelance copywriter of fulltime bij bureaus werken om door te groeien van junior copywriter naar senior copywriter en de bedrijfsladder op te klimmen naar functies als creatief directeur.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.